Istoria literaturii române moderne

Description ajoutée par Tandarica 2022-06-19T18:33:39+02:00

Volumul de faţă cuprinde strict partea dedicată începuturilor literaturii artistice, datorată criticului şi istoricului literar Şerban Cioculescu. Alegerea a avut în vedere că este şi un capitolul îndeobşte mai puţin cunoscut celor ce studiază literatura naţională sub unghiul devenirii acesteia. […] De la Vasile Cârlova, aşadar, la Gh. Asachi (căruia, printre altele, i se relevă numeroasele note preeminesciene), la Ion Heliade Rădulescu („personalitatea cea mai proeminentă a culturii noastre din prima jumătate a secolului trecut” repetăm, al XIX-lea ), la Costache Negruzzi („primul scriitor modern din Moldova”), Grigore Alexandrescu („cel dintâi dintre poeţii noştri înzestrat cu o personalitate precis conturată, care se desprinde oarecum de la sine, din însăşi lectura operelor lui”), la Mihail Kogălniceanu, Nicolae Bălcescu („Gânditorul îşi manifestă repulsia pentru principiile intermediare, eclectice, care caracterizează conceptele tranzacţionale. Nu e de ales decât între despotism, în care se învederează spiritul răului, şi democraţia naţională «sub ochiul Providenţei»”) […] fiecare portret, descriind omul, opera, lumea sa, devine un tablou de expoziţie, divers colorat, în fizic şi în spirit. Am zice chiar că, sub pana lui Şerban Cioculescu, scriitorii unei epoci se preschimbă în tot atâţia eroi de roman, recreat cu erudiţie, cu nuanţă, cu farmec.

Malgré toutes ses qualités de critique, Heliade a été marqué par la formule approximative sous laquelle a été véhiculé et l'est toujours son appel : "écrivez, les garçons, écrivez n'importe comment, pourvu que vous écriviez".

[Cu toate calitățile de critic, Heliade a rămas pecetluit, prin formula aproximativă sub care a circulat și mai circulă apelul său : "scriți băieți, scriți oricum, numai scriți".]

(p. 35, sur Ion Heliade Rădulescu)

C'est à la fin de la guerre, en 1944 que paraissait à Bucarest cet ouvrage de référence dans l'histoire de la critique littéraire roumaine : L'Histoire de la littérature roumaine moderne (les débuts de la littérature artistique).

En collaboration avec Vladimir Streinu et Tudor Vianu, Şerban Cioculescu réalisait avec un talent certain et beaucoup d'érudition les portraits des premiers écrivains roumains : Vasile Cârlova, Gheorghe Asachi, Ion Heliade Radulescu, Constantin Negruzzi, Grigore Alexandrescu, Mihail Kogalniceanu, Nicolae Bălcescu, Alecu Russo, Vasile Alecsandri, Dimitrie Bolintineanu, Nicolae Filimon, Alexandru Odobescu, Bogdan Petriceicu Hasdeu, Ion Ghica et Ion Codru Drăgușanu.

Chaque portrait décrit l'homme dans le contexte de son époque. Ces synthèses sont remarquables d'originalité et modernes dans leur conception.

Selon la préface de Barbu Cioculescu, il s'agissait à l'origine d'une commande du ministre de l'Enseignement, ce qui explique en partie le caractère didactique du propos en général.

Le livre connaîtra deux autres éditions en 1971 et 1985 et un grand succès.

Peu avant sa mort, en 1988, l'auteur se confesse : « Vladimir Streinu a traité de l'esthétisme de la fin du siècle, Tudor Vianu du mouvement Junimea, un chapitre très solide, et moi j'ai fait, en plus de l'introduction, des petites monographies de 10 à 12 écrivains plus importants, en y introduisant aussi Ion Codru Drăgușanu, une autre de mes passions. J'ai écrit énormément sur lui et je crois que je le connais mieux que toute la Roumanie ! ».

Moi je ne connaissais pas Ion Codru Drăgușanu avant d'ouvrir ce livre que j'ai lu le « stabilo » à la main. J'ai beaucoup apprécié les extraits des oeuvres sélectionnés par le critique et judicieusement mis au service des jugements de valeur émis dans le livre.